Artykuł w kategorii:
Data publikacji: 2024-05-28
Po czym poznać, że moje dziecko ma trudności w powrocie do szkoły?
Czy wiesz, że… aż 82% matek uważa, że ich dziecko nie miało problemów z powrotem do szkoły po długiej nieobecności spowodowanej chorobą? Takie dane wynikają z badania Zdrowa ONA przeprowadzonego na zlecenie Gedeon Richter. Jednak, czy oby na pewno dziecko nie przeżywa niepokoju związanego z powrotem do codziennych obowiązków? Czy przypadkiem nie stara się ukryć swojego niepokoju i lęku? Po czym poznać, że mimo zapewnień nasz maluch potrzebuje więcej wsparcia emocjonalnego?
Z tekstu dowiesz się:
- czy powrót do szkół może być stresujący dla dziecka,
- jakie zachowania świadczą o tym, że dziecko nie chce chodzić do przedszkola, szkoły czy żłobka,
- co zrobić, jeśli dziecko nie chce chodzić do szkoły,
- kiedy zwrócić się o pomoc specjalisty, gdy 5-letnie dziecko nie chce chodzić do przedszkola,
- jak zachęcać dziecko do systematycznego uczęszczania do przedszkola, szkoły lub żłobka.
Powrót do szkół – czy bywa stresujący? Odpowiadamy, dlaczego dziecko nie chce chodzić do szkoły
Jako rodzic powinieneś wiedzieć, że powrót do szkół może być stresujący dla dziecka. Wpływ na to ma wiele czynników, między innymi długotrwała nieobecność, na przykład spowodowana chorobą, feriami czy wakacjami lub innymi okolicznościami, która może zakłócić rutynę i komfort dziecka związany z uczestnictwem w zajęciach szkolnych.
Ponadto, dzieci mogą doświadczać stresu z powodu zmiany otoczenia związanego na przykład z przeprowadzką, odejściem ze szkoły nauczyciela czy kolegów z klasy. Nowe wymagania edukacyjne, presja na wysokie osiągnięcia w nauce oraz obawy związane z relacjami społecznymi mogą również przyczynić się do tego, że powrót do szkół będzie niepokojącym i stresującym wydarzeniem dla dziecka.
Co więcej, jeśli Twój maluch miał negatywne doświadczenia związane ze szkołą w przeszłości, może on obawiać się powrotu do tego środowiska i martwić się o to, jak poradzi sobie w nowym roku szkolnym.
Dlatego ważne jest, aby rodzice i opiekunowie byli wrażliwi na sygnały ostrzegawcze u dzieci i starali się wspierać je emocjonalnie w okresie przejściowym. Jakie zachowania mogą świadczyć o tym, że Twoje dziecko nie jest gotowe na powrót do szkoły po wakacjach lub feriach? Koniecznie czytaj tekst dalej.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat dziedziny związanej ze zdrowiem dziecka, koniecznie sprawdź naszą zakładkę pediatria.
Bezpieczny powrót do szkoły – zwróć uwagę na sygnały ostrzegawcze
Twoje dziecko nie chce chodzić do zerówki czy szkoły? Istnieje wiele zachowań, które mogą świadczyć o tym, że nasz syn czy córka mimo wielokrotnych zapewnień, że doskonale radzi sobie w szkole po długiej nieobecności, przeżywa z tego powodu wiele rozterek. Rodzice mogą tego nie zauważyć.
Długa nieobecność w szkole, choć zastąpiona codziennym uzupełnianiem zeszytów i wspólnym omawianiem aktualnych tematów z podręcznika, może spowodować spore zaległości. Przede wszystkim rodzic powinien wiedzieć, którzy nauczyciele są bardziej wymagający niż pozostali i ze strony, których ich dziecko może doświadczyć niezadowolenia.
To na rodzicach spoczywa odpowiedzialność za dobrą komunikację z nauczycielami. Informacje od nich uzyskane są cenne, ale nie należy przyjmować ich bezkrytycznie. Jeśli dziecko będzie czuło, że rodzic je zrozumie, pozwoli sobie na szczere wyznanie.
Dlaczego dziecko nie chce chodzić do przedszkola, szkoły czy żłobka? Poznaj sygnały ostrzegawcze:
- Gorsze oceny – To najlepiej widoczna oznaka tego, że dziecko ma problemy z nauką po dłuższej nieobecności. Warto częściej niż zwykle kontaktować się z wychowawcą, na bieżąco monitorując postępy syna czy córki.
- Rezygnacja z codziennych aktywności – Dziecko nagle próbuje wymigać się od pójścia na zajęcia dodatkowe, np. taniec czy gry zespołowe, których dotychczas nie mogło się doczekać.
- Unikanie rówieśników – Maluch jest wycofany i niezainteresowany swoim środowiskiem. Jeśli dotychczas po lekcjach natychmiast biegł grać w piłkę czy jeździć na rowerze z przyjacielem, czy przyjaciółką, a nagle woli zostać w domu, koniecznie dopytaj o przyczynę.
- Problemy z koncentracją i uwagą – Dziecko z większym trudem niż zwykle zajmuje się zadaniami z pracy domowej czy zabawami. Jest rozdrażnione, nieobecne i nie chodzi tu tylko o odrabianie lekcji, ale zwykłą rozmowę przy stole, która nagle wywołuje u niego złość.
- Bezsenność – Dziecko z trudem wstaje rano, jest wciąż zmęczone i przygnębione.
- Apatia, bezczynność – Dziecko narzeka na nudę lub wręcz przeciwnie – jest nadruchliwe, często zmienia aktywności, nie kończy podejmowanych działań.
- Bóle – Maluch uskarża się na bóle brzucha i inne przykre objawy, które nie mają podłoża fizycznego (badania medyczne nie wskazują na nieprawidłowości).
- Rozdrażnienie – Nagłe pogorszenie zachowania i częste kłótnie.
Dlaczego dziecko nie chce chodzić do przedszkola, szkoły czy żłobka? Syn czy córka, która ma spore zaległości lub problemy w kontaktach z rówieśnikami, może skarżyć się na różne dolegliwości (realne lub wymyślone), by uniknąć pójścia do żłobka, przedszkola czy szkoły. Zdarza się, że rodzice z troski o dobre samopoczucie dziecka, pozwalają mu zostać w domu. Niestety takie zachowania unikowe nie rozwiązują problemu, wręcz przeciwnie – potęgują zaległości, trudności społeczne i lęk przed szkołą. Warto towarzyszyć dziecku w pokonywaniu tych wyzwań i w razie potrzeby podsuwać mu możliwe rozwiązania.
Przeczytaj także: Prawidłowa dieta dla dzieci i zdrowy tryb życia – o czym warto pamiętać?
Dziecko nie chce chodzić do szkoły. Wyjaśniamy, co zrobić w takiej sytuacji
Twoje dziecko nie chce chodzić do żłobka, przedszkola lub szkoły? Jeśli jako rodzic podejrzewasz, że maluch ma trudności z powrotem do szkół, warto monitorować postępy szkolne i reagować na ewentualne spadki w osiągnięciach.
Jeśli powrót dzieci do szkoły po feriach czy wakacjach budzi niepokój w maluchach, w takiej sytuacji warto regularnie i przede wszystkim szczerze rozmawiać z dzieckiem, aby zrozumieć jego uczucia i obawy. Możesz przykładowo zachęcać dziecko do uczestnictwa w zajęciach szkolnych poprzez pozytywne podejście i wsparcie emocjonalne. Pamiętaj, że dziecko zawsze musi wiedzieć, że może na Ciebie liczyć w każdej sytuacji.
Pamiętaj, że otwarta i wspierająca komunikacja z dzieckiem oraz aktywne zaangażowanie rodziców mogą pomóc w pokonywaniu trudności związanych z powrotem do szkoły.
5- letnie dziecko nie chce chodzić do przedszkola – kiedy zwrócić się o pomoc specjalisty?
Jeśli pięcioletnie dziecko nie chce chodzić do przedszkola, może to być zmartwieniem dla jego rodziców. Problem ten dotyczy równie często starszych dzieci. Warto najpierw porozmawiać, by zrozumieć podstawy problemu. Czasem mogą być to zwykłe lęki przed nowymi sytuacjami, ale jeśli trudności dziecka wydają się głębsze lub trwają dłużej niż dotychczas – skontaktuj się z ekspertem, takim jak psycholog dziecięcy lub pedagog.
Sygnały ostrzegawcze, po których poznasz, że warto zwrócić się o pomoc specjalisty, obejmują uporczywe lęki, trudności w radzeniu sobie ze stresem, zmiany w zachowaniu lub nastroju, które utrzymują się przez dłuższy czas lub trudności w relacjach społecznych.
Zawsze warto również porozmawiać z nauczycielem lub dyrektorem żłobka, przedszkola czy szkoły, aby uzyskać ich perspektywę na sytuację i ewentualne sugestie.
Powrót do szkół po wakacjach, feriach i dłuższych nieobecnościach – poznaj sprawdzone sposoby, jak zachęcić dziecko do uczęszczania do żłobka, przedszkola i szkoły
Zachęcanie dziecka do systematycznego uczęszczania do przedszkola, szkoły lub żłobka może być wyzwaniem, ale istnieje kilka strategii, które mogą pomóc:
- Pozytywne podejście – podkreślaj pozytywne aspekty uczęszczania do żłobka, przedszkola i szkoły, takie jak możliwość zabawy z rówieśnikami, nauka nowych rzeczy i poznawanie kolegów i koleżanek.
- Rutyna – stwórz rutynę codziennych przygotowań do przedszkola lub szkoły, tak aby dziecko wiedziało, czego się spodziewać. Również staraj się dotrzymywać stałych godzin wstawania i chodzenia spać, co pomoże w utrzymaniu regularności.
- Pochwały i motywacja – chwal dziecko za jego wysiłki i postępy. Motywuj je, przypominając o celach, jakie osiągnie, uczęszczając regularnie do przedszkola lub szkoły, takie jak nauka nowych umiejętności czy zawieranie przyjaźni.
- Tworzenie relacji – pomożesz dziecku lepiej radzić sobie z rozstaniem, budując silne relacje z nauczycielami i innymi dziećmi w placówce. Upewnij się, że maluch czuje się komfortowo i bezpiecznie w otoczeniu żłobka, przedszkola lub szkoły.
- Pomoc w radzeniu sobie z obawami – jeśli dziecko ma obawy bądź wsparciem i rozmawiaj z nim o tym, co je martwi. Pomóż mu zrozumieć, że obawy są naturalne, ale żeby mogło cieszyć się korzyściami z uczęszczania do placówki, musi spróbować przezwyciężyć te lęki.
- Pokaż, że rozumiesz – pamiętaj, że każde dziecko jest inne, więc ważne jest, abyśmy zrozumieli jego indywidualne potrzeby i sposób radzenia sobie z nowymi sytuacjami.
Zachęcanie dziecka do regularnego uczęszczania do placówki edukacyjnej wymaga czasu, cierpliwości i zrozumienia, ale stosując te techniki, możesz pomóc swojemu maluchowi poczuć się bardziej komfortowo i pewnie w nowym środowisku.
Sprawdź też: Jak nauczyć dziecko higieny? Porady dla rodziców, którzy chcą przekazać zdrowe nawyki