Szybkie pytanie,
Szybka odpowiedź

ONA w ciąży

Suplementacja w I trymestrze ciąży-dlaczego jest tak ważna?

Eksperci

Pierwszy trymestr – to najważniejsze tygodnie ciąży i rozwoju płodu. Powód? To właśnie wtedy zaczyna tworzyć się łożysko, bić serduszko maluszka – oznaka nowego życia. Wtedy też powstają i zaczynają działać wszystkie jego narządy. Jak zatem zadbać o zdrowie nowego życia? Odpowiednia, wzbogacona witaminami i składnikami mineralnymi dieta, stanowi klucz do zdrowia maluszka. O tym jakie suplementy powinny zagościć w apteczce przyszłej mamy opowiada ekspert programu Zdrowa ONA.

Bardzo ważny kwas foliowy

Według badania opinii przeprowadzonego na zlecenie Gedeon Richter dla marki Folik, 21,2 proc. kobiet uważa, że pokrycie zwiększonego zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne jest najbardziej kluczowe w I trymestrze ciąży[1]. Tak jest w rzeczywistości - to właśnie w tym okresie wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne, których niedobory w organizmie matki mogą prowadzić do schorzeń oraz uszkodzenia płodu.

W I trymestrze ciąży ogromną rolę odgrywa kwas foliowy, czyli witamina z grupy B (określana jako B9 lub B11), która bierze udział w tworzeniu komórek, a więc również w procesie kształtowania się organów u dziecka. Kwas foliowy ma znaczący wpływ na prawidłowe kształtowanie się rdzenia kręgowego i mózgu płodu. Przyjmowanie go w dawce 0,4 mg w pierwszym trymestrze ciąży zapobiega poważnym zaburzeniom rozwojowym płodu. Obniża o 70 proc. prawdopodobieństwo wystąpienia wad cewy nerwowej, czyli wady ośrodkowego układu nerwowego (m.in. bezmózgowie oraz przepuklinę mózgu i rdzenia), powstającej w pierwszych czterech tygodniach rozwoju maluszka.

 

O prawidłową podaż kwasu foliowego powinny zadbać wszystkie kobiety w wieku rozrodczym (od 18. do 45. roku życia). Dla pań, które dotychczas nie przyjmowały tej witaminy, a mają w planach ciążę, optymalny czas na rozpoczęcie jej zażywania to 12 miesięcy, a minimalnie 3 miesiące przed poczęciem. Większość ciąż jest jednak niespodzianką dla przyszłych rodziców i w części z nich można zaobserwować niedobór kwasu foliowego, co może nawet zwiększyć ryzyko wad płodu i ryzyko poronienia. Dlatego warto zadbać o suplementecję kwasem foliowym jeszcze przed zapłodnieniem. Profilaktyczne przyjmowanie tego składnika daje duże bezpieczeństwo i poczucie komfortu każdej kobiecie aktywnej seksualnie. Z drugiej strony przyszła mama powinna pamiętać o tym, by nie przesadzać z ilością kwasu foliowego. Dlaczego? Ponieważ dawka powyżej 15 mg może wywołać zaburzenia układu nerwowego oraz pokarmowego. Dla bezpieczeństwa, swoim pacjentkom polecam przyjmować gotowe preparaty jak np. Folik Mama Trymestr 1, który ma wyliczoną dawkę tej witaminy wyjaśnia dr n. med. Grzegorz Południewski, ginekolog ekspert programu Zdrowa ONA.

 Kwas DHA skarbem dla płodu

Kwas DHA, podobnie jak kwas foliowy jest niezbędny w okresie ciąży. Dlaczego? Ponieważ ma pozytywny wpływ na rozwój układu nerwowego i narządu wzroku dziecka. Kwas ten jest bardzo ważnym materiałem budulcowym dla komórek nerwowych, mózgu oraz siatkówki oka w czasie początkowego życia płodowego. Niedobór DHA w ciąży może prowadzić do niedorozwoju mózgu i innych zaburzeń układu nerwowego, które mogą się ujawnić dopiero po wielu latach. Profilaktyczna suplementacja kwasem DHA zmniejsza ryzyko rozwoju porażenia mózgowego, ADHD, autyzmu i dysleksji u dzieci.

 

Badania przeprowadzone na zlecenie Gedeon Richter dla marki Folik, wskazują, że aż 18 proc. z zapytanych kobiet uważa, że zapotrzebowanie na kwas tłuszczowy DHA w I trymestrze ciąży wzrasta do tego stopnia, że niezwykle trudno pokryć go wyłącznie z diety[2]. Według standardów europejskich dzienna zalecana dawka to 100 – 200 mg DHA. Jednak w przypadku niskiego spożycia ryb zalecana jest suplementacja w dawce 500 mg DHA dziennie, już od pierwszego miesiąca ciąży. Przyszła mama powinna pamiętać o tym, że na początku życia płodowego, jedynym źródłem kwasu dokozaheksaenowego jest ona sama, dlatego powinna zadbać o prawidłowy poziom tego składnika w swojej diecie.

 

Kobieta w ciąży powinna mieć na uwadze, że wszystkie wybory dokonane w I trymestrze mogą mieć wpływ na dalszy wzrost i rozwój dziecka. Z tego względu niezwykle ważna jest odpowiednia dieta. Właśnie teraz przyszła mama potrzebuje dodatkowych witamin i minerałów, zarówno dla siebie, jak i rozwijającego się maleństwa. Oczywiście zrównoważona dieta może być wystarczającym ich źródłem, ale rzadko która z mam ma pewność, że jej jadłospis jest idealny. Aby każdego dnia zapewnić optymalną ilość składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju płodu warto włączyć suplementację witaminami i mikroelementami przeznaczonymi dla kobiet w ciąży tłumaczy dr n. med. Grzegorz Południewski, ginekolog ekspert programu Zdrowa ONA.



[1] Ogólnopolskie badanie zrealizowane w ramach programu „Zdrowa ONA” zainicjowanego przez Gedeon Richter dla marki Folik, przeprowadzone w dniach 18-20 czerwca 2015 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) przez agencję SW Research. Dobór próby miał charakter celowy. Łącznie zebrano 500 wywiadów z kobietami, które: aktualnie są w ciąży, urodziły dziecko w ciągu ostatnich 12 miesięcy, planują zajść w ciążę w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

[2] J.w.

Powrót

    Pobierz artykuł


    Materiały video

    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz1
    Pobierz MP4:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz2
    Pobierz MP4:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz3
    Pobierz MP4:

    Materiały audio

    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz1 (mp3)
    Pobierz MP3:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz2 (mp3)
    Pobierz MP3:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz3 (mp3)
    Pobierz MP3:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz1 (ogg)
    Pobierz MP3:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz2 (ogg)
    Pobierz MP3:
    Zdrowa ONA-Aktywność fizyczna kobiet w ciąży cz3 (ogg)
    Pobierz MP3:

    Zadaj pytanie

     
     
     
     

    Szanowni
    Państwo,

    Od 25 maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO” / „GDPR”).

    Aby jak najlepiej przygotować się do ochrony Państwa praw wynikających z wprowadzanych przepisów, zmieniliśmy odpowiednie zapisy w obowiązującym regulaminie portalu Zdrowa Ona. Z wprowadzonymi zmianami mogą się Państwo zapoznać klikając tutaj w regulaminie serwisu „Zdrowa ONA”

    Z pozdrowieniami,
    Zespół Zdrowa ONA

    szybkie
    pytanie,
    szybka
    odpowiedź