Szybkie pytanie,
Szybka odpowiedź

ONA w ciąży

Kwas Omega-3 i jego rola w okresie ciąży i laktacji

Eksperci

W okresie ciąży zapotrzebowanie na energię, podstawowe składniki mineralne oraz witaminy znacząco wzrasta. Dotychczasowe badania naukowe wskazują, że jednym z najważniejszych elementów diety w okresie ciąży oraz laktacji jest kwas dokozaheksaenowy (DHA) z grupy kwasów Omega-3[1].

Rola kwasu DHA

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają ogromne znaczenie podczas ciąży. Odgrywają istotną rolę w rozwoju tkanki nerwowej, mózgu i siatkówki oka u płodu. Gromadzenie DHA w obrębie mózgu jest najwyższe po 20 tygodniu ciąży, kiedy to rozpoczyna się najbardziej intensywny rozwój ośrodkowego układu nerwowego, różnicują się ośrodki poznawcze oraz narządy mowy i wzroku. Dzieje się tak aż do czwartego roku życia dziecka.

Spożywanie w odpowiednich ilościach kwasów omega-3 w trakcie trwania ciąży może mieć również korzystny wpływ na masę urodzeniową dziecka, nieznaczne wydłużenie czasu trwania ciąży oraz może zapobiegać przedwczesnym porodom. Ponadto uważa się, że stężenie DHA we krwi matek i krwi pępowinowej może przyczyniać się do przyrostu tkanki kostnej u zdrowych, donoszonych noworodków.

Kwasy z rodziny omega-3 wpływają na prawidłowe nawilżenie dróg oddechowych, które jest istotne w zapobiegniu ostrej niewydolności oddechowej u wcześniaków. Kwas dokozaheksaenowy zwiększa mineralizację tkanki kostnej, podnosi odporność i zmniejsza ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego[2] u dziecka tłumaczy ekspert programu Zdrowa ONA mgr Diana Wolańska z Instytutu Żywności i Żywienia, dietetyk.

DHA w okresie laktacji

Wyniki badań epidemiologicznych wskazują na to, że większe ilości DHA w mleku matki przyczyniają się do obniżenia depresji poporodowej. U matek karmiących piersią suplementowanych DHA obserwuje się wzrost zawartości DHA w mleku[3].


Kobieta w okresie ciąży jak i w trakcie karmienia piersią powinna układać dietę w taki sposób, aby w miarę możliwości pokryć pełne zapotrzebowanie na niezbędne minerały, witaminy i wartości odżywcze. Niestety spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w dostatecznej ilości w naszych warunkach jest w wielu przypadkach niemożliwe, dlatego warto rozważyć przyjmowanie tychże składników w postaci suplementów. Swoim pacjentkom polecam takie preparaty jak Folik Mama 1 Trymestr czy Folik Mama 2-3 Trymestr Laktacja, w zależności od tego na jakim są etapie ciąży. Zapotrzebowanie na kwas DHA wynosi ok. 200-300 mg dziennie, a dzienna dawka w przypadku obu tych produktów w pełni to zapotrzebowanie pokrywa. Ponadto suplementy te można zażywać raz dziennie o dowolnej porze dnia, co znacznie ułatwia suplementację wyjaśnia dr n. med. Grzegorz Południewski, ginekolog ekspert programu Zdrowa ONA.

Zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych w kobiecym pokarmie jest zależna od diety przyszłej mamy. Poziom DHA w mleku matki maleje wraz ze wzrostem długości okresu karmienia. Świadczy to o wyczerpywaniu się zapasów zgromadzonych podczas ciąży. Dlatego bardzo istotne jest, aby nie zapominać o suplementacji kwasów z grupy omega-3 zarówno podczas ciąży, jak i okresu laktacji.

Co jeść, aby dostarczyć jak najwięcej DHA?

Najbogatszym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omaga-3 są tłuste ryby, takie jak makrela, łosoś czy sardynki oraz wodorosty.

Ważne jest zapewnienie wysokiej jakości źródeł DHA bez ryzyka zanieczyszczenia metalami ciężkimi i dioksynami, które zawarte są w rybach i mogą być szkodliwe dla płodu. Z tego też względu zaleca się konsumpcję ryb 2-3 razy w tygodniu - tłumaczy ekspert programu Zdrowa ONA mgr DianaWolańska, dietetyk.

Kwasy omega -3 można znaleźć również w orzechach, migdałach, pestkach dyni, siemieniu lnianym a także w olejach: rzepakowych i lnianym.

Według badania opinii przeprowadzonego na zlecenie portalu Zdrowa ONA 18,4% kobiet uważa, że kwas DHA należy suplementować, ponieważ jego pokrycie z samej diety jest niezwykle trudne[4].

Omega-3 vs Omega-6

Kwasy omega-3 obniżają przede wszystkim poziom trójglicerydów (TG) w surowicy krwi, poziom „złego” cholesterolu (LDL) oraz wpływają na wzrost „dobrego” cholesterolu (HDL). Jest to bardzo korzystne zjawisko, ponieważ ryzyko wystąpienia miażdżycy jest uwarunkowane zarówno wysokim poziomem TG, jak i wysokim poziomem cholesterolu LDL. Kwasy te hamują również rozwój guzów, namnażanie się tkanki nowotworowej w tym również jej rozprzestrzenianie. W ten sposób wpływają na zapobieganie nowotworom i mogą być wykorzystywane w profilaktyce tej choroby.

Z kolei kwasy omega-6 wydają się być istotne z punktu widzenia zapewniania odpowiedniego wzrostu, gojenia ran, czynności nerek i wątroby oraz zapobiegania zakażeniom. Kwasy te wykazują również korzystne oddziaływanie w odniesieniu do obniżania poziomu tzw. „złego” cholesterolu. Stwierdzono jednak, że wysokie spożycie tych kwasów, oprócz obniżania „złego” cholesterolu może powodować również obniżenie tzw. „dobrego”, co w konsekwencji może prowadzić do odkładania utlenionego tłuszczu na ściankach tętnic prowadząc do ich stwardnienia, zwężenia światła naczyń krwionośnych, a w przyszłości chorób serca.

Gdy stosunek kwasów omega-6 do omega-3 wzrasta, blokuje się wówczas działanie kwasów omega-3. Optymalna proporcja tych kwasów wynosi 5-6:1. Niektóre źródła i diety zalecają proporcje 4:1. Bywa, że regularnie stosunek tłuszczów w diecie wynosi 20:1, a nawet 40:1, dlatego prawidłowe bilansowanie diety oraz dodatkowa suplementacja kwasami omega-3 jest kluczowa dla zachowania zdrowia dodaje ekspert programu Zdrowa ONA mgr Diana Wolańska, dietetyk.

Zdaniem 34% kobiet konieczność suplementacji, w tym również kwasów DHA, jest bardzo ważna przez cały okres trwania ciąży[5].



[1] Rekomendacja Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie.

[2] Zespół metaboliczny - zbiór wzajemnie powiązanych czynników zwiększających istotnie ryzyko rozwoju miażdżycy i cukrzycy typu 2 oraz ich powikłań naczyniowych.

[3] Rekomendacja Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania kwasów omega-3 w położnictwie.

[4] Ogólnopolskie badanie zrealizowane w ramach programu „Zdrowa ONA” zainicjowanego przez Gedeon Richter, przeprowadzone w dniach 18-20 czerwca 2015 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) przez agencję SW Research. Dobór próby miał charakter celowy. Łącznie zebrano 500 wywiadów z kobietami, które: aktualnie są w ciąży, urodziły dziecko w ciągu ostatnich 12 miesięcy, planują zajść w ciążę w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

[5] Ogólnopolskie badanie zrealizowane w ramach programu „Zdrowa ONA” zainicjowanego przez Gedeon Richter, przeprowadzone w dniach 18-20 czerwca 2015 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) przez agencję SW Research. Dobór próby miał charakter celowy. Łącznie zebrano 500 wywiadów z kobietami, które: aktualnie są w ciąży, urodziły dziecko w ciągu ostatnich 12 miesięcy, planują zajść w ciążę w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Powrót

    Szanowni
    Państwo,

    Od 25 maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO” / „GDPR”).

    Aby jak najlepiej przygotować się do ochrony Państwa praw wynikających z wprowadzanych przepisów, zmieniliśmy odpowiednie zapisy w obowiązującym regulaminie portalu Zdrowa Ona. Z wprowadzonymi zmianami mogą się Państwo zapoznać klikając tutaj w regulaminie serwisu „Zdrowa ONA”

    Z pozdrowieniami,
    Zespół Zdrowa ONA

    szybkie
    pytanie,
    szybka
    odpowiedź