Szybkie pytanie,
Szybka odpowiedź

ONA w ciąży

Historia Pani Magdy-czyli o tym, jak zadbać o niezbędne witaminy i minerały planując ciążę

Eksperci

To oczywiste, że w ciąży kobieta musi w sposób szczególny dbać o swoje zdrowie, a także zwracać uwagę na to, co je. Wiem, że sama dieta nie wystarczy, aby pokryć zapotrzebowanie na niezbędne witaminy i minerały, które mają wpływ na prawidłowy przebieg ciąży. Dlatego zdecydowałam się na suplementację, która uzupełnia te braki.

Mam 29 lat i właśnie rozpoczęłam 6 miesiąc ciąży. Przygotowania do niej zaczęłam mniej więcej rok przed poczęciem. Patrząc z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że ten rok to tak naprawdę niedługi okres, ponieważ wykonanie badań, które zaleca ginekolog jest czasochłonne. W moim przypadku okazało się, że mam podwyższony poziom TSH (tyreotropina), więc lekarz skierował mnie do endokrynologa. Uregulowanie niedoczynności tarczycy również zajęło trochę czasu, ale bardzo się cieszę, że dowiedziałam się o tym i zaczęłam leczenie już wcześniej, a nie dopiero w trakcie ciąży. Oprócz tego w ramach przygotowania do bycia mamą stosowałam suplementy diety, starałam się prowadzić zdrowy styl życia - zadbać o aktywność fizyczną i popracować nad tym, by jeść zdrowo.

 

Mam świadomość tego, że zapotrzebowania na wszystkie witaminy i minerały nie mogę pokryć z diety, dlatego zdecydowałam się na suplementację. W ten sposób mogę dostarczyć organizmowi brakujące składniki. Obecnie zażywam Folik tabletki 0.4 mg oraz suplementy, które pokrywają zapotrzebowanie na jod, witaminę D, magnez oraz kwasy Omega. Suplementację zaczęłam jeszcze przed ciążą: Folik zażywam od ok. 4, lat zaś inne suplementy zaczęłam przyjmować na mniej więcej 3 miesiące przed ciążą. Głównym powodem, dla którego zdecydowałam się na stosowanie suplementów jest oczywiście troska o zdrowie mojego dziecka. Wiem, że niedobór kwasu foliowego w czasie ciąży może skutkować wadami rozwojowymi dziecka czy prowadzić do poronień. Jak każda matka bardzo chcę, aby moje dziecko przyszło na świat silne i zdrowe, a skoro można mu w tym jakoś pomóc, to ze swej strony staram się zrobić wszystko, co w mojej mocy. Kwas foliowy stosuję codziennie, ponieważ czytałam o tym, a także słyszałam od koleżanek czy kuzynek, mających małe dzieci, że zażywanie go zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej i że bardzo ważne jest przyjmowanie go w pierwszych tygodniach życia dziecka, a zwykle wtedy kobieta jeszcze nie wie o tym, że jest w ciąży. Od ponad 4 lat jestem mężatką i mimo, że nie od razu z mężem zaczęliśmy planować dziecko, to miałam świadomość, że należy dbać o poziom kwasu foliowego w organizmie na wypadek nieplanowanej ciąży. W związku z tym, że tabletek nie muszę przyjmować o konkretnej porze dnia, suplementacja nie stanowi dla mnie żadnego kłopotu. Pozostałe składniki zaczęłam uzupełniać, ponieważ czytałam, że planując ciążę, warto zażywać witaminy i minerały przeznaczone specjalnie dla kobiet planujących zajść w ciąże, aby uzupełnić ewentualne ich niedobory, które mogą być powodem problemów u dziecka czy matki.

Na Folik zdecydowałam się na podstawie rekomendacji bliskich mi osób – sióstr i kuzynek, które już są mamami. Poza tym pani w aptece również rekomendowała ten produkt. Stosowanie pozostałych suplementów konsultuje z lekarzem prowadzącym. Ze względu na problemy z tarczycą suplementację konsultuję również z endokrynologiem, ponieważ muszę zadbać o odpowiedni poziom jodu w swoim organizmie. Przyznam szczerze, że wcześniej nie rozważałam suplementacji po porodzie, ale wiem że na rynku są dostępne produkty przeznaczone właśnie dla kobiet w okresie laktacji. Uważam, że to świetne rozwiązanie, ponieważ jako przyszła mama muszę również dbać o zdrowy pokarm dla swojego dziecka. Ostateczną decyzję podejmę na pewno po rozmowie z lekarzem prowadzącym, ale od kiedy wiem, że takie suplementy istnieją, to bardziej skłaniam się do kontynuowania suplementacji w czasie karmienia piersią. Poza tym przyjmowane preparaty wpływające na rozwój ciąży nieco się zmieniają w trakcie jej trwania. Do 13. tygodnia przyjmowałam produkty przeznaczone dla kobiet do tego okresu ciąży, natomiast po 13. tygodniu lekarz zarekomendował mi zmianę suplementów na takie, które zawierają odpowiednie składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka.

 

Oczywiście w okresie ciąży nie zapominam o odpowiedniej i zbilansowanej diecie oraz aktywności fizycznej. Dbam o różnorodne posiłki i jedzenie o regularnych porach – starałam się stosować do tych zasad już wcześniej, a teraz po prostu bardziej tego pilnuję. Na pewno obecnie zwracam większą uwagę na to, co przygotowuję do jedzenia. Jem dużo warzyw i owoców. Odkąd jestem w ciąży, staram się dwa razy w tygodniu jeść ryby morskie. Jem także więcej nabiału (ser żółty, codziennie duży jogurt albo kefir). Mimo że nie przepadam za produktami mlecznymi wiem, są szczególnie ważne w tym okresie. Ograniczyłam również picie coli i czarnej herbaty. Niczego konkretnego ze swojej diety nie wyeliminowałam w obawie przed np. alergią mojego dziecka. W kwestii sportu zmieniło się nieco więcej. Przed zajściem w ciążę chodziłam na aerobik, w ciepłych miesiącach jeździłam na rowerze – nie uprawiałam jednak żadnych sportów wyczynowo, a jedynie rekreacyjnie. Odkąd jestem w ciąży, aerobik zastąpiłam spacerami. Staram się codziennie iść na 1,5-godzinny spacer, oczywiście z przerwami na odpoczynek w trakcie. Poza tym co jakiś czas chodzę z mężem na basen. Lubię ruszać się w wodzie, bo to dobrze wpływa na kręgosłup, a im bardziej ciąża jest zaawansowana, tym bardziej mi dokucza. Mam świadomość, że w czasie 9 miesięcy ciąży nie można rezygnować z ruchu, a spacery na pewno dotleniają organizm i wzmacniają go. Poza tym w czasie ciąży chciałam być nadal – w miarę swoich możliwości – aktywna fizycznie.

 „Bardzo ważne jest, aby ciężarna miała świadomość czego potrzebuje jej organizm i na co może sobie pozwolić w tym wyjątkowym okresie. Kluczowe jest, aby suplementy były dobrane jak najlepiej do okresu ciąży. Należy je zmieniać w poszczególnych trymestrach, ponieważ dziecko znajduje się na innym etapie rozwoju i potrzebuje więcej składników mineralnych niż na początku ciąży. Istotne w planowaniu dziecka jest uzupełnianie kwasu foliowego oraz kwasów omega-3. Są to bardzo ważne składniki, które odgrywają kluczową rolę w rozwoju dziecka. Ważna jest również suplementacja w okresie laktacji. Obecnie na rynku są dostępne preparaty, jak np. Folik Mama 2-3 Trymestr Laktacja, pokrywające zapotrzebowanie na niezbędne witaminy i minerały, których potrzebuje karmiąca mama. Suplement ten można przyjmować o dowolnej porze dnia. Nie należy również zapominać o odpowiedniej diecie oraz aktywności fizycznej. Sport w czasie ciąży jest bardzo ważny, jednak każdą aktywność należy konsultować z lekarzem prowadzącym”.przekonuje ekspert programu „Zdrowa ONA” dr n. med. Grzegorz Południewski.

Powrót

    Szanowni
    Państwo,

    Od 25 maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO” / „GDPR”).

    Aby jak najlepiej przygotować się do ochrony Państwa praw wynikających z wprowadzanych przepisów, zmieniliśmy odpowiednie zapisy w obowiązującym regulaminie portalu Zdrowa Ona. Z wprowadzonymi zmianami mogą się Państwo zapoznać klikając tutaj w regulaminie serwisu „Zdrowa ONA”

    Z pozdrowieniami,
    Zespół Zdrowa ONA

    szybkie
    pytanie,
    szybka
    odpowiedź